Od 22
lipca 2010 r. nowe wyłączenie z zakazu ruchu ciężarówek
Minister
Infrastruktury rozszerzył katalog pojazdów wracających z zagranicy w celu zakończenia
przewozu drogowego lub do odbiorcy przewożonego ładunku, mających siedzibę na
terytorium Polski, które mimo zakazu ruchu mogą dokończyć przewóz. Dotychczas
dotyczyło to tylko ciężarówek posiadających roczną winietę. Od 22
lipca 2010 r. z przywileju tego skorzystają
także kierowcy posiadający miesięczne winiety. Taka zmiana wynika z
rozporządzenia MI z 25 czerwca 2010
r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu
ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach (Dz. U. nr
122, poz. 831).
16
lipca 2010 r. wejdą w życie
nowe przepisy o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych
15
czerwca opublikowana została w Dzienniku Ustaw długo oczekiwana przez
pracodawców ustawa z 20 maja 2010
r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie ustawy o podatku dochodowym
od osób fizycznych (Dz. U. Nr 105, poz. 655).
Ustawą dodawane są do Kodeksu pracy nowe przepisy art. 1031
- 1036, a generalnie rzecz
ujmując uprawnienia pracowników z tytułu podnoszenia kwalifikacji są obniżone.
Dla pracodawców jednak największym problemem będzie dodany przez Senat przepis
przejściowy dotyczący obowiązku stosowania starych, czyli niekonstytucyjnych
zasad podnoszenia kwalifikacji do umów szkoleniowych zawartych w okresie luki w
przepisach, czyli od 11 kwietnia do wejścia
w życie ustawy zmieniającej 16 lipca 2010
r. Zgodnie ze stanowiskiem MPiPS od 11
kwietnia 2010 r. można było w umowach
przewidywać swobodnie świadczenia przysługujące pracownikom w związku z
podnoszeniem kwalifikacji, a teraz przed pracodawcami pojawia się groźba ich
wyrównywania w górę do poziomu sprzed zmian, mimo że nowe przepisy nie są tak
korzystne dla zatrudnionych. Taka zmiana przepisów przyniesie z pewnością wiele
problemów w praktyce.
15
lipca 2010 r. TK orzekł, że
zróżnicowanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn jest zgodne z Konstytucją
TK
stwierdził dokładnie, że art. 24 ust. 1
ustawy z 17 grudnia 1998
r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie, w
jakim przewiduje, że ubezpieczonym urodzonym po dniu 31
grudnia 1948 r. przysługuje emerytura po
osiągnięciu wieku emerytalnego wynoszącego co najmniej
60 lat dla kobiet i co najmniej 65
lat dla mężczyzn, jest zgodny z art. 32 i
art. 33 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej (sygn. akt K 63/07).
TK uznał
jednak, że przyjęte przez polską ustawę emerytalną rozwiązanie nie należy do
optymalnych i należałoby zmierzać do zrównania wieku emerytalnego kobiet i
mężczyzn, co wymaga jednak zmian legislacyjnych.
Do
15 lipca 2010
r. Komisja Trójstronna ma czas na ustalenie minimalnej pensji
W tym roku minimalne wynagrodzenie wynosi 1317
zł, a rząd proponuje, aby w 2011
r. wynosiło ono 1386 zł, a więc wzrost byłby
o 69 zł. Na posiedzeniu Komisji Trójstronnej
z 24 czerwca pracodawcy zaaprobowali taką
wysokość minimalnej płacy, jednak związki zażądały kwoty 1500
zł, negocjacje zatem trwają, ale
czasu już jest niedużo. W przypadku braku porozumienia partnerów społecznych
minimalne wynagrodzenie zostanie ustalone w drodze rozporządzenia, a jego kwotę
poznamy do 15 września 2010
r.
12
lipca 2010 r. TK orzekł, że
pracownicy zatrudnieni na czas określony korzystający z ochrony związkowej
powinni mieć takie same prawa co zatrudnieni
bezterminowo
TK
stwierdził w swoim wyroku, że art. 50 § 3
k.p. w zakresie, w jakim pomija prawo pracownika -
znajdującego się pod ochroną przewidzianą w art. 32
ust. 1 pkt 1
i ust. 8 ustawy z 23 maja
1991 r. o związkach zawodowych - do żądania
przywrócenia do pracy na poprzednich warunkach w wypadku wypowiedzenia umowy o
pracę zawartej na czas określony z naruszeniem przepisów o tej ochronie, jest
niezgodny z Konstytucją. (sygn. akt P 4/10).
Od 9
lipca 2010 r. istnieje
możliwość zaciągania pożyczek z FGŚP przez pracodawców, którzy zaprzestali lub
ograniczyli prowadzenie działalności w związku z powodzią
W tym celu należy złożyć do kierownika terenowego biura
FGŚP właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy wniosek wypełniony na wzorze
określonym przez MPiPS. Wzór stanowi załącznik do
rozporządzenia MPiPS z 9
lipca 2010 r. w sprawie nieoprocentowanej
pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dla pracodawcy,
który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności lub
istotnie ograniczył jej prowadzenie (Dz. U. Nr 123,
poz. 837).
FGŚP ma 7 dni na rozpatrzenie
wniosku pracodawcy, do którego należy dołączyć 3
egzemplarze wykazu pracowników, których wynagrodzenia podlegają zaspokojeniu w
ramach nieoprocentowanej pożyczki. Po akceptacji
wniosku 2 wykazy pracowników są zwracane
pracodawcy i następuje wypłata nieoprocentowanej
pożyczki na konto firmy.
Pracodawca
ma 14 dni od otrzymania środków z FGŚP na
dokonanie wypłat pracownikom i opłacenie zaliczek na podatek dochodowy oraz
składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Pracownicy powinni pokwitować
otrzymanie świadczeń na 1 z egzemplarzy
wykazu pracowników, który następnie zostanie przez pracodawcę przekazany do
biura FGŚP.
Zwrot
pożyczki uzyskanej przez pracodawcę musi nastąpić na konto FGŚP do końca 2011
r.
Od 9
lipca 2010 r. obowiązują
ułatwienia dla pracodawców w związku z powodzią
Wprowadza
je ustawa z 24 czerwca 2010
r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i
czerwca 2010 r. (dz. U. nr
123, poz. 835).
Ustawa
przewiduje po pierwsze, że faktyczna niemożność świadczenia pracy w związku z powodzią stanowi podstawę usprawiedliwienia nieobecności
pracownika w pracy. Dodatkowo za czas takiej nieobecności pracownik przez okres
do 10 dni zachowuje prawo do wynagrodzenia
obliczanego z minimalnej pensji, które wypłaca pracodawca (art. 8
ust. 1-4
ustawy)
Ze
względu na usuwanie skutków powodzi pracodawca może powierzyć pracownikowi
wykonywanie pracy innego rodzaju niż wynikający z umowy o pracę, a pracownik
zachowa prawo do dotychczasowego wynagrodzenia obliczanego jak wynagrodzenie za
urlop wypoczynkowy (art. 8 ust. 5
ustawy).
Ustawa
przewiduje także możliwość uzyskania nieoprocentowanej
pożyczki z FGŚP przez pracodawców, którzy na skutek powodzi przejściowo
zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczyli jej
prowadzenie. Pożyczka może zaspokajać wynagrodzenie wraz ze składkami ZUS
należnymi od pracodawcy do wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce
narodowej z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez GUS dla celów emerytalno-rentowych za okres maksymalnie od 14
maja do 31 lipca 2010
r. Pożyczka może zostać udzielona pracodawcy, który nie ma środków na wypłatę
pracownikom wynagrodzeń za;
- czas
usprawiedliwionej nieobecności w związku z powodzią,
- czas
niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej wykonywania, a
doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, które zostały
bezpośrednio spowodowane powodzią,
- wykonaną
pracę, polegającą na ochronie zakładu pracy przed powodzią
lub na usuwaniu skutków powodzi, mającą na celu utrzymanie lub
przywrócenie prowadzenia przez pracodawcę działalności gospodarczej (art. 23
ustawy).
Ustawa
"powodziowa" przewiduje również rozwiązania z zakresu ubezpieczeń
społecznych, dając po pierwsze możliwość opłacenia składek na ubezpieczenie
społeczne, zdrowotne, FP i FGŚP za okres kwiecień - czerwiec 2010
r. do 30 września 2010.
Opłacenie składek przez poszkodowanych płatników do tej daty będzie uznawane za
opłacenie ich w terminie. Dopiero niedochowanie tego terminu będzie oznaczało
naliczanie odsetek za zwłokę od dnia 1
października 2010 r. (art. 36
ustawy).
Druga
zmiana dotyczy zniszczenia na skutek powodzi dokumentów niezbędnych do
ustalenia świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych lub zaopatrzenia
emerytalnego. W takich przypadkach możliwe będzie przyjmowanie:
· wszelkich
dokumentów oraz zeznań świadków pozwalających na udowodnienie okresów
zatrudnienia (ubezpieczenia) oraz czasowej niezdolności do pracy z powodu
choroby, macierzyństwa lub sprawowania opieki;
· wszelkich
dokumentów pozwalających na udowodnienie wysokości ich podstawy wymiaru (art. 9
ustawy).
Od
7 lipca 2010
r. kolejni cudzoziemcy mogą pracować w Polsce bez zezwoleń na pracę
Minister
Pracy i Polityki Społecznej zdecydował, że bez zezwoleń na pracę mogą od tej
daty pracować osoby wykonujące pracę w związku z wydarzeniami sportowymi rangi
międzynarodowej, jeżeli zostali do niej skierowani przez odpowiednią
międzynarodową organizację sportową. Drugą grupą cudzoziemców, którzy nie będą
musieli uzyskiwać zezwoleń będą absolwenci polskich szkół ponadgimnazjalnych,
stacjonarnych studiów wyższych lub doktoranckich na polskich uczelniach oraz w
instytutach naukowych PAN lub instytutach naukowo-badawczych.
Powyższe
zmiany wprowadza rozporządzenie MPiPS z 1
czerwca 2010 r. zmieniające rozporządzenie w
sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania
zezwolenia na pracę (Dz. U. Nr 109, poz. 716).
Od 1
lipca 2010 r. można składać
wnioski do FGŚP o wypłatę zaległych świadczeń
Nowe
przepisy dotyczą pracowników, którzy nie otrzymali z FGŚP wynagrodzeń za okres
sprzed 1 października 2006
r., czyli sprzed daty wejścia w życie aktualnie obowiązującej ustawy z 13
lipca 2006 r. o ochronie roszczeń
pracowniczych z tytułu niewypłacalności pracodawcy. Pracownicy tacy mogą
aktualnie wystąpić z wnioskiem o wypłatę świadczeń do kierowników Biur
Terenowych FGŚP, jeśli dochodzone przez nich
świadczenia nie zostały zaspokojone przez syndyka, likwidatora lub byłego
niewypłacalnego pracodawcę pomimo istnienia wyroku sądowego przeciwko tym
podmiotom, a powodem ich wcześniejszego niewypłacenia
przez FGŚP było niespełnienie wymogów formalnych.
Takie
rozwiązania przynosi ustawa z 6 maja 2010
r. o przywróceniu terminu do wypłaty świadczeń pracowniczych z Funduszu
Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (Dz. U. Nr 106,
poz. 674). Aby odzyskać zaległe świadczenia pracownik musi złożyć
wniosek, do którego dołączy prawomocne orzeczenie sądu przyznające dane
świadczenie oraz dokumenty potwierdzające bezskuteczność prowadzonej egzekucji
lub bezskuteczność ich dochodzenia w postępowaniu likwidacyjnym lub
upadłościowym prowadzonym przeciwko pracodawcy. Zaspokojeniu ze środków FGŚP
podlegają jednak tylko należności główne, a więc pracownik nie uzyska żadnych
odsetek.